Er Nemlig.com en abonnementsforretning?

Hvor længe skal Nemlig.com fortsætte med at eksistere? Du undrer dig måske over spørgsmålet, men det er meget relevant. Der er nemlig ingen planlagt udløbsdato for Nemlig.com, der opereres med en meget lang tidshorisont.


Som du nok har læst, da kan de denne uge fejre deres første regnskab med overskud på driften. Det tog ti år. Tillykke med det. Det har krævet en lang tidshorisont og en høj grad af tålmodighed at komme dertil.


En tålmodighed der er sjældent set i detailhandlen, hvor mange aktører agerer som om, at de er bekymrede for om de overlever det næste kvartal. Nogle med rette, men for de fleste er det ikke en reel bekymring.


For Nemlig.com er tålmodigheden en investering, der er ved at bære frugt, som som formentlig kommer til at give et stort afkast mange år fremover. Det kan vi alle se nu, men Stefan Plenge og Anders Holck kunne også se det for fem år siden.


Næste skridt for Nemlig.com bliver at få mest muligt ud af hver kunde. Ikke blot nu og her, men på den lange bane. Det kræver fokus på en proaktiv optimering af kundernes livstidsværdi.


En husstand på fire bruger snildt 1.500 kr. om ugen på dagligvarer – det være sig på Nemlig.com eller i deres lokale dagligvarebutik. Hvis fokus er på denne uges omsætning for husstanden, da ser man ind i et potentiale på 1.500 kr. Hvis fokus er på kundens livstidsværdi, da ser man ind i et potentiale på over 1 million kroner.


Det er på den ene side banal matematik og på den anden side noget der er svært i praksis. At fastholde et langsigtet perspektiv på forretningen.


Det gør en kæmpe forskel, om det er det korte eller det lange perspektiv man styrer efter. Det er bestemmende for, hvordan man vælger at agere i markedet og hvordan man håndterer relationen til sine kunder. Hvad tæller mest, transaktionen med kunderne i denne uge eller relationen til dem over de næste 10 år?


Jeg tror på, at fremtidens vindervirksomheder formår at fokusere på kundernes livstidsværdi. Og så ender vi ved en forretningsmodel, der minder meget om en abonnementsmodel. Uanset hvilken branche du er i.


Der er mange retailere der går og drømmer om at konvertere til en abonnementsmodel. Og i virkeligheden er de tættere på en abonnementsmodel end de tror. For de har kunder der kommer i den samme butik uge efter uge.


Flere abonnementsvirksomheder opererer nu med, at man kan opsige sin aftale med effekt fra den dag det opsiges. De kører uden opsigelsesvarsel, og dermed er der stort set ingen forskel til en dagligvarebutik eller en bank.


Derfor, hvis man drømmer om at konvertere til en abonnementsmodel, da kan man med fordel starte med at implementere det rette mindset.


Derefter kan man vurdere, om det er nødvendigt at sælge på abonnement, eller om det er mere fordelagtigt blot at behandle kunderne som om det var på abonnement…



Featured Posts
Recent Posts